Könyvajánló: Kövi Pál Erdélyi lakoma

2012. november 20., kedd · Posted in

Azoknak szeretném ajánlani ezt a könyvet, akik szeretnek sütni - főzni, szeretik az erdélyi konyhát és nem utolsó sorban szeretnek olvasni. Rákerestem és meg lehet vásárolni online aukciós oldalakon, valamint online antikváriumokban is. Kedves bloggerek, ez nem csak egy egyszerű szakácskönyv, hanem egy olyan könyv, aminek története, mondanivalója és egyben értéke is van. Az én szavaim fölöslegesek, mások nagyon szépen leírtál már mindazt amit a könyvről tudni kell, én csupán csak összegyűjtöttem nektek, hogy kedvet kapjatok hozzá.

Csak az érzi, csak az tudja felmérni, mi a szülőföld, századokba gyökerező művelődési értékeivel együtt, csak abban él búvópatakként feltörő, olthatatlan vágy a verthajú, káposztalapin sült otthoni, ropogós, illatos, friss kenyér után, aki régen elszakadt attól a földtől, amelyen bölcsőjét ringatták.” - Az olvasóhoz, 5 oldal.

Fülszöveg: "Kövi Pál könyvére az a műfaji megjelölés illik leginkább, hogy lírai esszék gyűjteménye – szakácskönyvnek álcázva. Nemcsak azért, mert az erdélyi étel-recepteket olyan kitűnő erdélyi írók, mint Szőcs István, Éltető József, Bálint Tibor, Mircea Zaciu, Csávossy György, Bajor András, Romulus Guga és – természetesen – Kövi Pál írásai fűszerezik, teszik felejthetetlenül zamatossá és élvezetessé, de azért is, mert minden egyes recept fölér egy költeménnyel. Kövi Pál valószínűleg nemcsak New York, de az egész világ egyik legelegánsabb, legszínvonalasabb és legötletesebben vezetett éttermének, a The Four Seasonsnak volt a társtulajdonosa. Neve, egyénisége, szakértelme legendás a gasztronómia világában."

Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 198, 326 oldal

Bartók - Kodály példáját követte Kövi Pál, midőn kolozsvári egyetemi éveinek hálából húsz évi gasztronómiai gyűjtőmunkájának gyümölcsével ajándékozta meg honfitársait, az idegeneket, a főzni, sütni szerető olvasókat. Az Erdélyi lakoma finom falatait a folyók mentén élőktől ( Szamos, Maros, Kőrösök ), a hegyvidékek lakóitól ( Hargita, Gyergyó, Csík stb. ), erdélyi magyaroktól, örményektől, szászoktól, románoktól, oláhoktól gyűjtötte. Transsylvánia, Kína, Franciaország konyhaművészete előtt tiszteleg a világ. Kövi Pál tarisznyásan járta végig Erdéyi konyháit.

Élmény, ahogyan az ételleírások előtt bevezetett bennünket az ott élők hagyományvilágába Szőcs István írótársával együtt.Egy kis ízleltár a tanulmányokból :
Savó, orda, a sóskutak vize, a káposztanyomtató kő, a cserép, a kürtöskalács, a hecsempecs, a törtpaszuly, olajos laska, aszalt szílva, savanyított juhtej, sajt, túró, áldozat-étel, bálmosfőző üst, aranyló lépesméz, berbécs, bárány, szárnyas, vad, kenyér, dió, bor..., piláf, churut , erjesztett aludttej, mák, mandula, méz, méz, méz, ángádzsábur, töltött derelye, kalács, dálánzi, "Beszéddel nem készül el a piláf, vaj, és rizs is kell hozzá ", karácsonyi tészta a pachlova, délutáni csemege a rózsalevél - édesség, melyet vadrózsasziromból készítenek..." borivó ember a szász, a szalonna és a kenyér alapélelmiszerük; Klotsch (kerek kalács), rizsleves tyúkhússal és mazsolával, szász káposzta pecsenyével és a lepény a szász ünnepek kínálata; egytálételük a Köchen, húsos, sűrű, zöldséges étel... a zsidók egyik kedvence étele a savanyúleves céklából vagy sóskából készült, a zoier volt a főétel kenyérrel és krumplival... borsó, lencse, bab... libahús... a szombatosoknál a gomba, és a csólent (sólet) terjedt el, pászka, kovásztalan kenyér, mákos szarvacska, túrós béles, kindli, fládni, mézes alma, mezonoth és resergrüten (sütemények)...mézbort és árpasört készítettek... bodzát is főztek, ürmösbort is..., búza, rozs, köles, árpa... esküvő után halat ettek...

Ételek, ízek szőttese Erdély konyhaművészete

Páratlanul igényes a könyv szerkesztése, a népek tűzhelye után következnek az ételleírások - előételek - főételek - másodfogások - körítések - lisztes ételek és édességek. "Az étel tisztessége" fejezetcím után következnek a rövidebb írások jellegzete ételekről, eszközökről, terítésről, a réteskészítésről ; " Erdély borait" Csávossíííy György mutatja be. A tisztelgő utószót Hajdú Győző írta, aki sokfelé elkísérte Kövi Pált. A függelék is hasznos, ugyanis közli az erdélyi fűszereket, s külön az egzotikus erszágokét, valamint az erdélyi konyha szakkifejezéseit betűrendben. Minden tekintetben élmény vigigolvasni. Útra hív, nézzünk körül Erdélyországban, de ha ez nem lehetséges, készítsük el a nekünk tetsző finomságokat ! Forrás


 

13 Responses to “Könyvajánló: Kövi Pál Erdélyi lakoma”

  1. Na engem megajándékozhatna valaki ezzel a könyvvel, mert már rég keresem, újan elég drága.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne vedd ígéretnek, de ha megkapom antikváriumban, akkor nem felejtkezek meg rólad :) Egyébként Szabó Magda könyvet azóta sem kaptam.

      Törlés
    2. Martinelli, ha látod antikváriumban feltétlenül hozd el, kifizetem. Úgy látszik nem nagyon adják be Szabó Magda könyveit antikváriumba:)

      Törlés
    3. Elfelejtettem mondani, hogy elolvastam a Diderot könyvet, vagyis az első kisregényt belőle Az apácát, és nagyon de nagyon tetszett, igazi női olvasnivaló:)
      A második kisregénynek is nekifogtam, Rameau unokaöccsének, de őszintén megmondom, nem olvastam végig, mert nagyon unalmasnak tűnt.

      Törlés
    4. Beszéltem az antikváriumos nővel és mondta, hogy itt nálunk csak a Pilátust adták ki és az volt neki párszor. Magyarországi kiadás viszont soha.

      Ami a Diderot könyvet illeti, akkor mégis jó volt :) Legalább egyik tetszett. Bevallom én még nem olvastam el, vagyis az apácának nekiláttam és szégyen szemre félbehagytam, pedig tetszett, de más könyvek voltak akkor soron. Tuti el fogom olvasni.
      Megveszem neked a Kövi Pál könyvet, ha rátalálok és a Szabó Magdából is.
      Új van, de az 40 - 50 lej :) Szóval hajrá antikvár példányok :)

      Törlés
    5. Amúgy az 50 lej sem lenne drága ezért a könyvért, ha olyan lenne a fizetésem amilyen nem, sajnos.
      Így hát drukkolok hátha kerül egy antikvár páldány:)

      Törlés
  2. Martinelli ezt a könyvet csak nálatok lehet kapni? Én is megvenni ha elérhető áron lenne! Szabó Magdától melyik könyvet keresel?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbe - Lehet kapni nálatok is, igaz antikvár példányt, de gondolom újat is. Írd be a keresőbe a nevet és a címet és kidob egy rakás lehetőséget, Vaterán is. http://www.vatera.hu/listings/index.php?q=k%F6vi+p%E1l+Erd%E9lyi+lakoma&obd=2

      Itt megnézheted az árakat http://konyvar.hu/kovi-pal/erdelyi-lakoma/

      Igazából Kati vadássza a Szabó Magda könyveket, de engem is érdekel. Nekem csak a Pilátus van meg tőle.

      Törlés
    2. Böbe, Szabó Magda könyveket én keresek, eddig négy van meg a Régimódi történet, az Ókút, a Pilátus, az Abigél. Most pedig a könyvtárban megtaláltam a Születésnap címűt. Újan sajnos nem tudom megvenni, így antikváriumokban szoktam nézni, s Martinellinek is szóltam, mert ő sokat jár antikváriumba.

      Törlés
  3. Köszönöm szépen az infot! Már kutakodom is! Kata utána nézek ,hátha tudok segiteni neked.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbe, remélem sikerül beszerezni, mert tényleg érdemes.

      Törlés
  4. Ez nekem megvan!! Hú..most örülök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zoli, örülhetsz, mert értékes könyv és ajánlom, hogy használd is :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
martinelli. Üzemeltető: Blogger.